مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22188 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

ضررهاي دنيوي و اخروي چشم چراني را بيان كنيد.
چشم چراني، ضررهاي دنيوي و اخروي فراواني دارد. ضررهاي اخروي آن، عذاب هاي شديد و دردناكي است كه در دوزخ نصيب انسان خواهد شد. در صحراي محشر شخص چشم چران، به صورت ميمون محشور خواهد گشت. بعضي ضررهاي دنيوي آن عبارت است از: 1- عدم اعتبار و آبرو نزد ديگران، 2- مشغوليت ذهن و دل؛ زيرا با نگاه هاي حرام، دل آدمي گرفتار مي گردد و اين گرفتاري موجب مي شود كه آرامش و راحتي از دل بيرون رود و هميشه انسان به نوعي بيماري روحي مبتلا گردد. يكي از نشانه هاي اين بيماري، اضطراب و احساس پوچي و سردرگمي روحي است. اگر چشم چراني هيچ ضرري غير از اين ضرر نمي داشت، كافي بود كه انسان از نگاه حرام به نامحرم خودداري كند. اما در باب كنترل چشم گفتني است كه اگر نگاه شما به صورت خيره و عمدي نيست و در اثر برخوردهاي اجتماعي ايجاد مي شود، به آن حساس نباشيد؛ اما اگر به صورتي است كه گناه تلقي مي شود، براي درمان آن بايد مراحلي را طي كنيد. در مرحله اول به برنامه زير به دقت عمل كنيد و در عدم تخلف از آن كاملا سختگير باشيد: 1- هر روز صبح بعد از نماز، با خداي خود شرط كنيد كه هرگز نگاه عمدي به نامحرم نكنيد و از او در اين مسير استعانت جوييد. 2- در طول روز كاملا مراقب خود باشيد و هرگاه نفس شما را وسوسه كرد، بلافاصله با آن برخورد كنيد و جلوي تخلفش را بگيريد. 3- شب بعد از نماز، چند دقيقه رفتارهاي روزانه ي خود را محاسبه كنيد و در جدولي موارد تخلف يا اطاعت خود را يادداشت نماييد. 4- نسبت به موارد عدم تخلف خداي را سپاس گزاريد و در موارد تخلف، استغفار نماييد و خود را تنبيه و سرزنش كنيد و تصميم جدي تري براي مجاهده با نفس درروز بعد بگيريد. اين برنامه را تا مدتي ادامه دهيد و نتيجه را براي ما گزارش نماييد. 5- نمازهاي خود را كاملا با توجه، حضور قلب و دقت كامل بخوانيد؛ زيرا نماز بزرگ ترين عامل بازدارنده از كژي ها است و ميزان قبولي نماز، متناسب با قوت بازدارندگي آن از فحشاست؛ بنابراين هر قدر نماز بهتر باشد، ديگر اعمال نيز بهتر خواهند بود و هر اندازه نماز از حقيقت اصلي اش دور گردد، ديگر كنش ها نيز به ناهنجاري خواهند گراييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.